De voordelen van crowdfunding: veel meer dan financiering

Wat hebben een nieuwe knuffelbare slaaprobot, een Antwerpse muziekstudio en hippe handgedraaide gehaktballen gemeen? Niet moeilijk, de titel gaf het al weg: al deze projecten haalden geld op via crowdfunding. Maar samen met kapitaal stromen ook tal van andere voordelen terug naar deze initiatiefnemers.

Eerst nog dit: hoewel crowdfunding vaak met sympathieke starters en persoonsgebonden projecten wordt geassocieerd, maakt het principe ook opgang bij gevestigde, groeiende kmo’s. Bedrijven die allang hun sporen verdiend hebben, kunnen in principe nochtans relatief makkelijk aan een klassieke banklening raken. Dat zij crowdfunding steeds meer als aanvullende financieringsbron kiezen, ligt vaak aan deze vier extra troeven.

1. Het is fiscaal aantrekkelijk

Sinds 2017 zijn de fiscale voordelen voor investeerders in de wet verankerd. Er bestaan twee sporen. Enerzijds is er een stevige belastingvermindering voor investeerders in ‘equity crowdfunding’: een vorm waarbij je investeerders ook aandeelhouders worden. Daarnaast is er voor ‘crowdlending’ (je leent aan verschillende kredietgevers) een vrijstelling van roerende voorheffing op de interesten.

2. Je voert een marktonderzoek

Zelfs het beste marktonderzoek en meest waterdichte financieel plan zijn geen garantie op succes. In de praktijk worden kersvers gelanceerde producten of diensten dan ook nog geregeld bijgeschaafd tot de zogeheten product/market-fit bereikt is. Met crowdfunding vervroeg je dat bijstuurproces: nog tijdens het verzamelen van kapitaal kom je nuttige info te weten:

  • Wie is geïnteresseerd in je product? Zie je bepaalde patronen (demografisch, professioneel, interessegebieden …)?
  • Hoeveel willen mensen investeren in je project? Zeker bij ‘reward crowdfunding’ (geldschieters krijgen een beloning, meestal het product zélf), is dat een goeie graadmeter voor de ideale prijs.
  • Je kan tijdens de crowdfundingactie nuttige feedback vragen aan potentiële investeerders.

3. Het is een vorm van marketing

Zeker de grotere sites (zoals Kickstarter of Ulele internationaal, of Bolero of MyMicroInvest in België) zorgen voor heel wat extra visibiliteit. Je bouwt er, met andere woorden, je naamsbekendheid en netwerk verder mee uit. Niet alleen bij een breed publiek van mogelijke investeerders, maar ook bij andere ondernemers op het platform.

Bovendien verplichten de meeste crowdfundingplatformen je om je project uitgebreid voor te stellen. Logisch ook, want een pitch kan je campagne maken of kraken. Dat verplicht je meteen om je doelstellingen en USP’s goed in kaart te brengen. En die vervolgens aantrekkelijk vorm te geven (denk: video, visuals, what’s in it for me). Zo heb je meteen al de nodige marketingmaterialen in handen. 

4. Je creëert merkambassadeurs

Bij sommige vormen van crowdfunding, zeker ‘reward based’, schieten mensen geld voor omdat ze geloven in je project of bedrijf. Dit zijn de best mogelijke ambassadeurs – en dus de grootste kans op mond-tot-mondreclame. En dat kan je stimuleren. Een voorbeeld: wie 100 euro investeerde in de uitbreidingsplannen van eventspecialist Herculean, was welkom als vip op de Herculean Days. Reken maar dat Herculean top of mind is bij die merkambassadeurs als het gaat over sportieve bedrijfsevents.

 

Overweeg je crowdfunding of een andere alternatieve financieringsmethode voor je project? Neem dan snel contact op met een SBB-adviseur in je buurt. Hij of zij maakt je met plezier wegwijs!

 

Pieter Bastiaens
Pieter Bastiaens
consultant accountancy & fiscaliteit